Saturday, June 16, 2012

UBi 1: panggilan telefon

"ini adalah pos pertamaku khusus buat UBi."

[UBi tahu tak kenapa saya memilih UBi sebagai kata pendek buat dirimu?
kenapa abjad U dan B dibesarkan (capital) dan abjad i dikecilkan?
janganlah beranggapan yang negatif, pendekan ini hanya yang positif buatmu. 
inshaAllah, saya akan beritahu UBi kelak.]
 
dalam kehidupan seharianku, saya telah melihat suatu situasi yang perlu UBi ingati.
di awal perkahwinan, pastilah layanan seorang isteri dan suami adalah sangat baik dari sudut pergaulan dan sopan santun tingkahlakunya. seorang isteri sememangnya perlu menghormati dan melayani suaminya dengan sangat baik tanpa kira penat dan lelah seharian. tetapi bagaimana untuk menghadapi semua ini selama bertahun-tahun yang akan datang?

situasi ini berlaku di depan mata saya, hal rumah tangga orang memang saya takut untuk masuk campur. jadi, saya hanya berdiam diri dan berharap agar UBi tidak melakukan perkara yang sama. situasi ini berlaku apabila seorang isteri ini bercakap dengan suaminya di dalam telefon dengan gaya yang malas-malas. Malas melayan panggilan suaminya. "ye, mungkin isteri itu punyai masalah di tempat kerja" atau mungkin mereka ada masalah lain. tetapi, setiap kali isteri itu berkata-kata, kedengaran seperti hendak menyalahkan tindakan suaminya dan memperlinya. malahan, kelihatan reaksi muka isteri itu yang masam melayani panggilan (meskipun suaminya tidak nampak reaksi muka isterinya), saya terasa sangat tidak patut.

mereka sudah berkahwin hampir setahun setengah, dan ini bukan kali pertama saya melihat isterinya sebegini. saya tidak layak untuk berkata apa-apa, sebab saya tidak punya isteri dan saya belum mejadi seorang suami. namun, saya sudah dapat membayangkan, jika UBi melayan saya sebegini dalam panggilan telefon, pastilah saya akan berasa sangat kecil hati. Oleh itu, jika UBi tak puas hati atau tak selesa dengan saya beritahulah dengan sejujurnya, agar perasaan ini kita dapat perbaiki untuk kesejahteraan kita di akhirat nanti. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment