Saturday, June 16, 2012

Tarbiyatul Awlad

"sekarang saya sedang membaca buku Tarbiyatul Awlad Fil Islam."

[teringat pesan seorang naqib yang meminta ku membaca buku Abdullah Nasih Ulwan ini. 
pada awalnya, saya menolak untuk membaca buku ini kerana daripada tajuk buku ini 'Pendidikan anak-anak menurut pandangan Islam' untuk bahan bacaan pasangan suami isteri. malahan saya belum bersedia untuk bernikah atau merancang untuk mendirikan rumah tangga. naqib membetulkan dan berkata bahawa buku ini bukan setakat mendidik anak-anak, ia adalah kerangka dan panduan sebelum kita bernikah sehinggalah cara mendidik anak-anak kita nanti.]

UBi, saya tidak mengenal dirimu, tetapi saya juga turut menggalakkan kamu membaca buku ini. adalah menjadi harapanku agar UBi, seorang yang minat membaca dan kelak kamu yang akan membacakan apa sahaja buku buatku nanti. sedikit sebanyak masaku dapat dipendekkan untuk membaca beratus buku dalam bilik ini. dalam tempoh seminggu ini aku baru baca 2 Fasal sekitar 30 muka surat. InshaAllah akan saya titipkan di sini.

Buku ini adalah terjemahan yang saya peroleh daripada Perpustakaan Tun Seri Lanang UKM. Prof. Syeikh Abdullah Nasih Ulwan lahir pada 1928 di Syria. beliau merupakan tokoh ulama yang terkenal dan telah meninggal dunia pada tahun 1987. boleh rujuk biografi beliau [di sini]

No comments:

Post a Comment