Thursday, July 5, 2012

UBi 2: tidak berkerja

"saya hanya berpendapat, bagaimana pandangan UBi?"

[UBi mesti selalu melihat ramai wanita yang berkerja untuk membantu suami mereka. bagi pandangan UBi, jika UBi hanya menjadi suri rumah sahaja, adakah UBi sanggup?"

saya sering melihat di sana sini, ramai ibu-ibu yang berkerja untuk menampung suaminya. sememangnya, ia bukanlah halangan dalam agama, malah, saya di sini bukan berniat untuk menghukum atau memberi hukum. tetapi bagi saya, seorang ibu yang berkerja pasti ia tersangat penat. hendak mengurus hal kerja dan hal keluarga. saya tidak dapat nafikan bahawa wanita sangat rajin dan boleh buat banyak kerja dalam satu masa. namun, saya masih khuatir apabila sudah mempunyai anak-anak, bagaimana? adakah UBi masih mampu nak berkerja? atau fokus kepada mendidik anak-anak?

dalam zaman kini, pelbagai kemudahan untuk kita tempatkan anak-anak di pusat jagaan atau tempat asuhan sementara. tiada masalah juga untuk mencari orang gaji untuk membantu urusan UBi. tiada halangan juga jika mahu meletakkan anak-anak pada ibu bapa kita sendiri. tetapi berbaloikah buat kita? saya tidak merasa ini adalah cara terbaik untuk membiarkan anak-anak dididik oleh orang lain. sepatutnya, air tangan kita lah yang melentur anak-anak kita sendiri. supaya dengan ini kita tidak akan salahkan orang lain, jika anak kita tersalah didikan apabila besar.

jawatan suri rumah ternampak bosan bagi seorang wanita. tetapi inshaAllah saya ada tugas untuk menarik dan mencantikkan tugas sebagai seorang isteri dan ibu. namun, saya perlu juga dengar pandangan UBi dulu sebelum saya beritahu saranan saya.


No comments:

Post a Comment