Monday, July 9, 2012

Sebarkan Cinta-Mu

"mesti UBi terasa jiwangnya ayat pagi-pagi ini"

[sekarang saya sedang membaca buku Fatimah Syarha Mohd Noordin. tajuk novel yang indah ini seperti di atas. Sebarkan Cinta-Mu. inilah kisah kali pertama terpandang buku novel ini semasa di UPM. Kawan saya daripada Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM membuat jualan buku dan baju di Kompleks Mahasiswa UPM, dan saya mengambil kesempatan untuk menumpang majalah solusi dan fardu ain. lantas, saya terpandang novel hijau ada gambar burung merpati. pepatah 'dont judge a book by its cover' tidak berkesan bagi saya. saya tetap menilai buku daripada kulit nya! ditambah lagi dengan nama penulis yang aku cukup minat penulisannya.']

hehe.. panjang pula muqaddimah di atas. novel pertama Fatimah Syarha Mohd Noordin atau FSMN yang saya pernah baca adalah Syabab Musafir Kasih. novel itu telah berjaya membuat saya rasa seolah saya telah masuk dalam plot cerita itu. dan ia sangat berkait dengan kehidupanku seharian dan sekaligus mendidik diriku sendiri. berbalik kepada novel Sebarkan Cinta-Mu atau SCM, memang aku tak fikir panjang, aku tak beli novel ini. sebab duit masa ini memang tiada. kalau saya beli, memang saya akan korbankan duit simpanan yang lain. Alhamdulillah tahun lepas ada pesta buku islami di KL Sentral. saya beli buku ini semasa saya masih bertongkat. punya gigih saya datang ke sini. bagiku, keazaman untuk menguatkan kaki hanya dengan cara ini iaitu banyakkan berjalan. jangan manjakan kaki yang patah ini.

setelah setengah tahun berlalu, baru kini sempat ku membaca novel SCM ini dan kandungannya sangat tidak mengecewakan. meskipun ia sesuai kalau dibaca oleh pembaca perempuan macam anda. jadi, bacalah novel ini. saya akan kongsikan sedikit demi sedikit nanti. InshaAllah.

"suka kalau UBi boleh menulis novel atau mempunyai imaginasi berkarya sebegini."


No comments:

Post a Comment